Nazwa usługi Wydanie dowodu osobistego
Wymagane Do złożenia wniosku wymagane jest okazanie dowodu osobistego a w przypadku jego  nieważności lub utraty ważny paszport (dotyczy osób, które go posiadają).
UWAGA: wnioski są wyłącznie elektroniczne, przygotowuje je urzędnik. Nie ma wniosków papierowych.

Organ gminy nie może potwierdzić tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie dokumentu mObywatel, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Wniosek składa się osobiście na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego. Tożsamość    i obywatelstwo  osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, organ gminy potwierdza na podstawie ważnego dowodu osobistego lub ważnego paszportu lub na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię.
Wniosek o wydanie dowodu składa osobiście:
- osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
- osoba, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni,
- rodzic lub opiekun osoby małoletniej lub osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie,
- kurator osoby częściowo ubezwłasnowolnionej.

Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
Od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców i wzór podpisu (dotyczy osób, które ukończyły 12. rok życia). Osoba powyżej 5 roku życia, dla której ma być wydany dowód, musi być obecna przy składaniu wniosku.
Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców przy użyciu usługi elektronicznej  mObywatel.gov.pl https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty (niezbędny jest profil zaufany, podpis osobisty lub kwalifikowany podpis elektroniczny). Należy wówczas uzupełnić wysłany wniosek o wzór podpisu oraz odciski palców w siedzibie urzędu gminy, do którego wniosek został złożony - dotyczy osób, które ukończyły 12. rok życia. Jeśli wniosek nie zostanie uzupełniony w ciągu 30 dni, pozostanie bez rozpoznania.

Do wniosku załącza się 1 kolorową fotografię o wymiarach 35x45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie brwi, oczy - zwłaszcza źrenice, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nie przesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy     z zamkniętymi ustami bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.Do wniosku składanego za pomocą usługi elektronicznej, załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492x633 piksele   (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB. Fotografia powinna zostać wykonana na papierze fotograficznym. 

https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku!

UWAGA: osoba, która nie ma możliwości złożenia osobiście, w urzędzie, wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej przeszkody niedającej się pokonać, powiadamia urząd, który po uprawdopodobnieniu przez osobę zaistniałej sytuacji zapewni przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby. Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim jest urzędem wyznaczonym na terenie Powiatu Tomaszowskiego do obsługi wniosków w powyższym trybie.

 
Opłaty  Brak opłat. Dowody są bezpłatne.
Termin załatwienia sprawy 30 dni od daty złożenia wniosku, w przypadku złożenia wniosku przy użyciu usługi elektronicznej termin ten jest liczony od dnia zgłoszenia się wnioskodawcy do organu gminy.
 
Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych ( tekst jedn.Dz. U. z 2022 r. poz. 671 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 lipca 2025 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. poz. 1031)
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Gminy Lubochnia
Lubochnia Dworska ul. Tomaszowska 9
97-217 Lubochnia Dworska
tel. 44 7103510 wew. 48
pokój nr 7 lub 6
E-URZĄD
Dodatkowe uwagi Ważność dowodu osobistego

UWAGA! Dotychczasowe dowody bez odcisków palców oraz podpisu zachowują ważność, w związku z tym nie ma konieczności ich wymiany.
Prawo do posiadania dowodu przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać ważny dowód.
• Dowód wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat.
• Dowód wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
• Dowód wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, od której chwilowo nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców jest ważny 12 miesięcy od daty jego wydania.


Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:
  • Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Certyfikat potwierdzenia obecności zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego bez względu na zdolność do czynności prawnych.
  • Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo  w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby.
Kurator lub opiekun posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy                    o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, oraz                                o ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie.

Odbiór dowodu osobistego
Dowód osobisty odbiera w urzędzie gminy, w którym został złożony wniosek:
-
wnioskodawca (składający wniosek w swoim imieniu),
- rodzic (również ten, który nie był wnioskodawcą) lub opiekun – dla osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej całkowicie,
- osoba posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych (w tym dziecko pomiędzy 13 a 18 rokiem życia),
- pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególne do dokonania odbioru dowodu osobistego dla osób, których wniosek został przyjęty w miejscu ich pobytu, a także gdy wniosek został przyjęty w siedzibie urzędu, ale odbiór dowodu przez wnioskodawcę jest niemożliwy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia wniosku.
UWAGA ! Osoba powyżej 12 roku życia musi być obecna przy odbiorze dowodu osobistego. Osoba odbierająca dowód przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, który podlega unieważnieniu w chwili odbioru nowego dokumentu.




Proszę określić gdzie leży problem:
7 + 1 =
Link
7 + 1 =