Wymagane dokumenty oraz miejsce ich złożenia | Pracodawcy, którzy zawarli umowę o pracę z młodocianymi pracownikami w celu przygotowania zawodowego, po zakończeniu nauki zawodu lub przyuczeniu do wykonywania określonej pracy i zdaniu przez młodocianego egzaminu, mogą otrzymać pomoc w formie dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników. Pracodawca w terminie trzech miesięcy od dnia zdania przez młodocianego pracownika egzaminu powinien złożyć: - Wypełniony wniosek o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika (wg załącznika – wzór nr 1),
- Załączniki do wniosku wymienionego w ust. 1:
- Kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje do prowadzenia kształcenia zawodowego młodocianych pracowników przez pracodawcę lub osobę prowadzącą zakład w imieniu pracodawcy albo osobę zatrudnioną u pracodawcy,
- Kopie dokumentu potwierdzającego zatrudnienie osoby prowadzącej szkolenie w imieniu pracodawcy albo osoby zatrudnionej u pracodawcy,
- Kopię umowy o pracę z młodocianym pracownikiem w celu przygotowania zawodowego,
- Kopie dokumentów potwierdzających krótszy okres szkolenia w przypadku zmiany umowy,
- Kopia dyplomu lub świadectwa, albo zaświadczenie (oryginał) potwierdzające, że młodociany ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i zdał egzamin zgodnie z przepisami w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania,
- Kopię świadectwa pracy młodocianego pracownika,
- Aktualny wydruk z CEIDG lub wpis z KRS w zależności od formy prowadzonej działalności prowadzonej przez pracodawcę,
- Kopię dokumentów potwierdzających status prawny prowadzonej działalności w przypadku spółek,
- Wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (wg załącznika nr 3),
- Kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (wg załącznika – wzór nr 2).
W przypadku gdy młodociany pracownik przystąpił do egzaminu i go nie zdał, dołącza się również kopię świadectwa pracy lub zaświadczenie potwierdzające okres zatrudnienia oraz odpowiednio: - Kopię świadectwa ukończenia branżowej szkoły I stopnia - w przypadku młodocianego pracownika, który przystąpił do egzaminu zawodowego albo egzaminu czeladniczego, albo został zwolniony z egzaminu zawodowego na podstawie art. 44zzzgb ustawy o systemie oświaty, albo
- Kopię zaświadczenia o przystąpieniu do egzaminu czeladniczego wydanego przez izbę rzemieślniczą - w przypadku młodocianego pracownika, który nie ukończył branżowej szkoły I stopnia i przystąpił do tego egzaminu, albo
- Zaświadczenie wydane przez dyrektora branżowej szkoły I stopnia o przystąpieniu
- do egzaminu zawodowego - w przypadku młodocianego pracownika, który nie ukończył branżowej szkoły I stopnia i przystąpił do tego egzaminu, albo
- Zaświadczenie o przystąpieniu do egzaminu zawodowego wydane przez okręgową komisję egzaminacyjną - w przypadku młodocianego pracownika niebędącego uczniem branżowej szkoły I stopnia,
Nadmienia się że: - kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje osoby prowadzącej przygotowanie zawodowe młodocianego, kopię umowy o pracę zawartą z młodocianym oraz kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzające zdanie przez młodocianego pracownika egzaminu zawodowego, pracodawca może potwierdzić za zgodność z oryginałem własnoręcznie,
- zaświadczenie potwierdzające, że młodociany pracownik ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i złożył egzamin z wynikiem pozytywnym należy przedstawić w oryginale.
Miejsce złożenia wniosku:
Urząd Gminy Lubochnia, ul. Tomaszowska 9, 97 -217 Lubochnia, sekretariat (pokój nr 21)
|
Opłaty | Nie podlega opłacie. |
Termin załatwienia sprawy | Wnioski o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika składa się w terminie 3 miesięcy od dnia zdania przez młodocianego pracownika egzaminu. Wydanie decyzji administracyjnej następuje zgodnie z art. 35 § 3 KPA. Przekazanie dofinansowania przyznanego w drodze decyzji zależne jest od otrzymania środków z Funduszu Pracy na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników.
|
Podstawa prawna | - Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. art. 122 Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2019 r. poz. 391),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2010 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572),
- Art. 37 ust.1 oraz art. 39 ust.1 i 2 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 468),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE. L. z 2023/2831 z 15.12.2023).
|
Sposób odwołania | Od decyzji administracyjnej w sprawie odmowy przyznania dofinansowania z tytułu kształcenia młodocianych pracowników służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim za pośrednictwem Wójta Gminy Lubochnia, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
|
Miejsce załatwienia sprawy | Nazwa jednostki organizacyjnej:
Nazwa stanowiska:
Numer pokoju:
e-mail:
numer telefonu:
|
Centrum Usług Wspólnych Gminy Lubochnia
Stanowisko ds. kadr i płac
23
cuw@lubochnia.pl
44 7103510 wew. 75
|
Dodatkowe uwagi | O zawarciu umowy o pracę z młodocianym pracownikiem, zamieszkałym na terenie Gminy Lubochnia, pracodawca jest zobowiązany powiadomić Wójta, a w przypadku pracodawcy będącego rzemieślnikiem – również izbę rzemieślniczą właściwą ze względu na siedzibę rzemieślnika, co umożliwi zaplanowanie środków na dofinansowanie kształcenia.
Wysokość dofinansowania wynosi: - w przypadku nauki zawodu – 10 824,00 zł - przy okresie kształcenia wynoszącym 36 miesięcy; jeżeli okres kształcenia jest krótszy niż 36 miesięcy, kwotę dofinansowania wypłaca się w wysokości proporcjonalnej do okresu kształcenia;
- w przypadku przyuczenia do wykonywania określonej pracy – 340,00 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia;
- w przypadku nauki zawodu prowadzonej w zawodach wskazanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w prognozie, o której mowa w art. 46b ust. 1 ustawy Prawo oświatowe – 13 394,00 zł.
Kwota dofinansowania obejmuje:
Za okres kształcenia wynoszący 36 miesięcy, potwierdzony świadectwem pracy lub zaświadczeniem potwierdzającym okres zatrudnienia, i za przystąpienie do egzaminu zawodowego lub czeladniczego - 75 % wysokości kwoty dofinansowania, przy czym jeżeli okres kształcenia jest krótszy niż 36 miesięcy, kwotę dofinansowania wypłaca się proporcjonalnie do okresu kształcenia;
Za zdany egzamin zawodowy lub czeladniczy - 25 % wysokości kwoty dofinansowania, przy czym jeżeli okres kształcenia jest krótszy niż 36 miesięcy, kwotę dofinansowania wypłaca się proporcjonalnie do okresu kształcenia
W oświadczeniu o uzyskanej pomocy de minimis (wzór nr 2) należy uwzględnić pomoc
de minimis, pomoc de minimis w rolnictwie i pomoc de minimis w rybołówstwie uzyskaną
w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych, ze wszystkich źródeł, w odniesieniu do której przedsiębiorca otrzymał zaświadczenia o pomocy
de minimis.
Nie jest konieczne wypełnianie części B formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (wg załącznika wzór nr 3), ponieważ do wyliczenia wartości pomocy publicznej nie wykorzystuje się stopy referencyjnej.
W części D formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc pn. „Informacje dotyczące pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów, na pokrycie których ma być przeznaczona wnioskowana pomoc de minimis”:
-przy pytaniu: „Czy wnioskowana pomoc de minimis zostanie przeznaczona na pokrycie dających się zidentyfikować kosztów?” - powinna zostać wybrana opcja „tak”,
-przy pytaniu: „Jeśli tak, czy na pokrycie tych samych kosztów, o których mowa powyżej, podmiot otrzymał pomoc inną niż de minimis?” - należy zaznaczyć opcję „nie”. |