• Rejon Energetyczny Tomaszów Maz. zawiadamia, że w związku z pracami eksploatacyjnymi nastąpią przerwy w dostawie energii elektrycznej dla naszych klientów w następujących miejscowościach: 2025-06-24 08:00  - 15:00 Marianka,  2025-07-01 08:00 - 10:00 Dębniak 3-4, Tarnowska Wola 81
Zamknij komunikaty

Nowe Czyste Powietrze dla Ciebie

NFOSiGW_CZP_plakat

31 marca 2025 roku ruszył nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Dzięki reformie programu ukierunkowano pomoc na osoby szczególnie narażone na ubóstwo energetyczne, uszczelniono zasady dofinansowań, wzmocniono rolę gmin przez powierzenie im roli operatorów.

Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Program Czyste Powietrze

Czyste Powietrze to kompleksowy program, którego celem jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne. Program skupia się na wymianie starych pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacji budynków jednorodzinnych by efektywnie zarządzać energią. Działania te nie tylko pomogą chronić środowisko, ale dodatkowo zwiększą domowy budżet, dzięki oszczędnościom finansowym.

Gmina Lubochnia  podpisała porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w celu współpracy przy realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Mieszkańcy Gminy Lubochnia będą mogli składać wnioski w siedzibie Urzędu Gminy  Lubochnia.

Punkt konsultacyjno- informacyjny oraz obsługa przez Operatora będzie w Urzędzie Gminy Lubochnia czynny:
Poniedziałek- Piątek w godz. 9:00-14:00
Pokój Nr 25 (pierwsze piętro)
Prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu i godziny wizyty pod numerem telefonu:
+48 (44) 710 35 10 wew. 59 w celu zapewnienia sprawnej obsługi interesantów.


Jak złożyć wniosek
Zapoznaj się z aktualnie obowiązującą dokumentacją do nowego programu oraz regulaminem, a także z kluczowymi informacjami dotyczącymi składania wniosków o dofinansowanie i płatność wraz z załącznikami.
Znajdziesz je:
w zakładce: Dokumenty programowe,
w serwisie gov.pl,
na stronach internetowych poszczególnych WFOŚiGW.
Następnie wybierz najwygodniejszą dla siebie ścieżkę:
Z pomocą operatora:
obowiązkowo w przypadku prefinansowania i najwyższego poziomu dofinansowania,
opcjonalnie przy podwyższonym poziomie bez prefinansowania,
W pozostałych przypadkach:
na stronie gov.pl,
w urzędzie (w WFOŚiGW lub gminie).

Złożenie wniosku o dotację
Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zapoznaj się z instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w formie dotacji / dotacji z prefinansowaniem wraz z załącznikami do wniosku o dofinansowanie.
Wnioski należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW), w województwie, w którym znajduje się budynek/lokal mieszkalny, na który składa się wniosek o dofinasowanie.
Formularz wniosku dostępny jest w GWD – generatorze wniosków o dofinansowanie. Niezależnie od wybranego sposobu składania wniosku, musi on być wypełniony w systemie GWD.
Przed wypełnieniem wniosku należy założyć konto w GWD, z którego użytkownik/wnioskodawca będzie korzystał również w kolejnych etapach obsługi wniosku o dofinansowanie, w tym składając wniosek o płatność.
Składanie wniosków o dotację w podstawowym i podwyższonym poziomie dofinansowania bez prefinansowania może odbywać się:

Przez serwis gov.pl:
Za pomocą systemu GWD należy wypełnić wniosek na stronie wskazanej w tym serwisie i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym oraz przesłać automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).

Bezpośrednio przez system GWD:
W celu złożenia wniosku elektronicznie bezpośrednio w systemie GWD należy wypełnić wniosek i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym oraz przesłać go automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
Wniosek składany w postaci papierowej – jeśli wnioskodawca nie dysponuje podpisem elektronicznym, po wypełnieniu wniosku w GWD, należy zatwierdzić wniosek w systemie aż do uzyskania statusu wniosku „oczekuje na złożenie”, a następnie wydrukować ten wniosek z systemu GWD, podpisać go swoim odręcznym podpisem i dostarczyć w postaci papierowej wraz z załącznikami w postaci papierowej (z wymaganymi podpisami) do właściwego WFOŚiGW. Wniosek w postaci papierowej złożony z oznaczeniem „wydruk roboczy” nie będzie rozpatrywany.

Dla kogo dofinansowanie?
W ramach zmian Programu dofinansowanie mogą otrzymać osoby fizyczne:
• będące przez okres co najmniej 3 lat  przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (w przypadku nabycia budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania),
• nie będące beneficjentem Programu w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku / lokalu mieszkalnych – dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r.
• W obecnie obowiązującym Programie na jeden budynek/lokal mieszkalny może zostać udzielona i wypłacona dotacja na podstawie jednego wniosku o dofinansowanie. Nie wlicza się do tej liczby wniosków, na podstawie których udzielono i wypłacono dofinansowanie:
• w wersjach Programu obowiązujących do 28.11.2024 r. z wyjątkiem wniosków
o dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji w rozumieniu Programu obowiązującego od 03.01.2023 r. do daty zawieszenia naboru wniosków
o dofinansowanie 28.11.2024 r. W przypadku gdy wnioskodawca uzyskał już dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji nie może uzyskać dofinansowania w obecnym naborze;
• w wersji Programu w zakresie Części 4) obowiązującej od 12.12.2024 r. do 30.11.2025 r.;
• w wersji Programu, która będzie podstawą do przeprowadzenia ewentualnego, przyszłego naboru w zakresie dofinansowania do kotłów gazowych (terminy wejścia w życie i jej obowiązywania zostaną podane w odrębnym ogłoszeniu);
Trzy poziomy dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca powyższe wymogi oraz której:
• dochód roczny nie przekracza kwoty 135 000 zł
Podwyższony poziom dofinansowania
Podwyższony poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
• 2 250 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
• 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków,).
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, o którym powyżej, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Najwyższy poziom dofinansowania
Najwyższy poziom dofinansowania może zostać udzielony na przedsięwzięcie realizowane z budynku / lokalu mieszkalnych, w którym wskaźnik zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania przed rozpoczęciem przedsięwzięcia wynosi powyżej 140 kWh/(m2*rok).
Najwyższy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
• 1 300 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
• 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków,).
lub
ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia o dochodach, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w ww. zaświadczeniu o dochodach, nie przekroczył dwunastokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Warunek niebadany w przypadku przedstawiania zaświadczenia potwierdzającego ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Wraz z rozpoczęciem naboru beneficjenci będą korzystać z ogólnopolskiego system operatorów. Operatorzy będą bezpłatnie wspierać beneficjenta krok po kroku, od podjęcia decyzji
o dofinansowaniu, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia.
Najwyższy poziom dofinansowania jest dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru.
Obowiązek korzystania z Listy Zielonych Urządzeń i Materiałów (https://lista-zum.ios.edu.pl/);

Intensywność dofinansowania

Intensywność dofinansowania dla Beneficjentów uprawnionych do:
1. podstawowego poziomu dofinansowania wynosi 40%
2. podwyższonego poziomu dofinansowania wynosi 70%
3. najwyższego poziomu dofinansowania wynosi 100%

Intensywność dofinansowania wskazana w powyższych punktach odnosi się do kosztów kwalifikowanych. Koszty kwalifikowane nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT).
Rodzaje przedsięwzięć
Możliwy do realizacji w ramach Programu zakres przedsięwzięcia uzależniony jest od standardu energetycznego budynku (wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania) przed rozpoczęciem prac. Wprowadzony został również minimalny wymóg, który musi posiadać budynek po zakończeniu prac:
Warunek wartości wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania dla budynku/lokalu mieszkalnego.
Możliwy zakres przedsięwzięcia przed rozpoczęciem przedsięwzięcia po zakończeniu przedsięwzięcia
1. poniżej 80 kWh/(m2*rok) -  poniżej 80 kWh/(m2*rok)  tylko źródło ciepła                                                                                                                                       2. od 80 do 140 kWh/(m2*rok) w przypadku, gdy w ramach przedsięwzięcia wymieniane jest tylko źródło ciepła: brak zwiększenia tylko źródło ciepła
lub tylko termomodernizacja (jeśli już jest efektywne źródło ciepła) lub
termomodernizacja włącznie ze źródłem ciepła w przypadku, gdy w ramach przedsięwzięcia realizowana jest termomodernizacja (bez lub ze źródłem ciepła): nie więcej niż 80 kWh /(m2*rok), przy czym zmniejszenie wartości wskaźnika musi wynieść co najmniej 40% 
3. powyżej 140 kWh/(m2*rok) -  nie więcej niż 140 kWh /(m2*rok), przy czym zmniejszenie wartości wskaźnika musi wynieść co najmniej 40% tylko termomodernizacja (jeśli już jest efektywne źródło ciepła) lub termomodernizacja włącznie ze źródłem ciepła.

Dokumentami na podstawie, których określany i potwierdzany jest standard energetyczny budynku / lokalu przed i po realizacji przedsięwzięcia są:
 audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny (DPAE) wykonane przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia – określą jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania,
 świadectwo charakterystyki energetycznej wykonane po realizacji przedsięwzięcia –  potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.

Wszystkie ww. dokumenty muszą zostać sporządzone i podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wyjątek stanowi sam audyt energetyczny, dla którego dla wniosków o dofinansowanie składanych w okresie przejściowym (4 miesiące od ogłoszenia nowego naboru) dopuszczony jest brak posiadania przez osobę przygotowującą audyt energetyczny ww. uprawnień.
Nowością w ogłaszanym naborze jest wymóg przeprowadzenia wspomnianego wyżej audytu energetycznego przed rozpoczęciem każdego przedsięwzięcia. Przygotowany audyt energetyczny przekazywany jest przez osobę sporządzającą bezpośrednio do Wnioskodawcy, który ma obowiązek przechowywać go aż do zakończenia okresu trwałości dofinansowywanego w ramach Programu przedsięwzięcia. Następnie osoba posiadające wskazane powyżej uprawnienia wypełnia w systemie GWD formularz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, który po zatwierdzeniu i podpisaniu przekazuje Wnioskodawcy. Dokument podsumowujący audyt energetyczny stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o dofinansowanie.
Okres realizacji przedsięwzięcia i przedłużenie kwalifikowania kosztów w okresie przejściowym.

Okres realizacji przedsięwzięcia może wynosić:
 dla dotacji oraz dotacji z prefinansowaniem: do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

Poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie składanych w terminie czterech miesięcy od daty uruchomienia nowego naboru, czyli od 31.03.2025 r., dla których rozpoczęcie przedsięwzięcia mogło nastąpić od dnia 28.05.2024 r.

Operatorzy

Rola operatora to nowość w Programie i polega na bezpłatnym, pełnym wsparciu beneficjenta krok po korku, od podjęcia decyzji o chęci skorzystania z dofinansowania, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia. W nowym Programie najwyższy poziom dofinansowania możliwy jest tylko przez operatora. W ramach poziomu podwyższonego skorzystanie ze wsparcia operatora jest opcjonalne, z wyjątkiem prefinansowania, gdzie jest obowiązkowe.
Lista operatorów działających na rzecz Beneficjentów Programu publikowana jest na stronie internetowej www.czystepowietrze.gov.pl oraz na stronach internetowych wfośigw
W nowej odsłonie programu „Czyste Powietrze”, która obowiązuje od 31 marca 2025 r. wsparciem dla Beneficjentów zajmą się operatorzy.

Operator poprowadzi beneficjenta krok po kroku przez całą ścieżkę w programie
i zapewni pełną opiekę i wsparcie od podjęcia decyzji o realizacji inwestycji, przez proces inwestycyjny,
aż do jego zakończenia i rozliczenia umowy o dofinansowanie.
Rola Operatora ma na celu wsparcie szczególnie osób starszych i ubogich, które mogą być narażone na nieuczciwych wykonawców i mają trudności z dostępem do informacji i  technologii. Osoby zagrożone ubóstwem energetycznym mogą dostać nawet do 100% dofinansowania kosztów netto termomodernizacji domu i wymiany nieefektywnego kotła, tzw. kopciucha.
Tylko za pośrednictwem operatorów mieszkańcy mają możliwość pozyskania najwyższego poziomu wsparcia finansowego oraz tzw. prefinansowania.

Złożenie wniosku o dotację z prefinansowaniem

Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zapoznaj się z instrukcją wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w formie dotacji / dotacji z prefinansowaniem wraz z załącznikami do wniosku o dofinansowanie.
Co to jest prefinansowanie? To po prostu zaliczka – część dotacji, którą właściwy Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) przyznaje beneficjentowi.

Prefinansowanie w nowym programie Czyste Powietrze

Możliwe jest tylko w podwyższonym i najwyższym poziomie dofinansowania, czyli nie obejmuje podstawowego poziomu,
Możliwe jest tylko przez operatora,
Wynosi do 35%,
Jest uwarunkowane przedłożeniem wraz z wnioskiem o dofinansowanie zawartych z wykonawcą/cami umów na realizację danego zakresu przedsięwzięcia (maksymalnie 3 umowy między wnioskodawcą a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane przewidziane w przedsięwzięciu),
WFOŚiGW wypłaca zaliczkę na konto wykonawcy na podstawie:
• dyspozycji beneficjenta na wzorze obowiązującym w programie,
• faktury zaliczkowej,
• listy sprawdzającej operatora, potwierdzającej spełnienie warunków programu.
Pozostała do wypłaty część dotacji może zostać wypłacona na rachunek wykonawcy lub beneficjenta (jeśli faktura została opłacona).

Dotacja z prefinansowaniem obejmuje wypłatę:
Zaliczki – maksymalnie do wysokości 35% przyznanej dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w jednej umowie beneficjenta z wykonawcą, przy czym – jeśli umów z wykonawcami jest więcej – suma wszystkich wypłaconych zaliczek nie może przekroczyć 35% maksymalnej kwoty dotacji na realizację całego przedsięwzięcia wynikającej z wniosku o dofinansowanie,
Pozostałej części dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w umowie/umowach beneficjenta z wykonawcą, po zrealizowaniu zakresu tej umowy i złożeniu przez beneficjenta wniosku o płatność.
Składanie wniosków o dotację w podwyższonym poziomie dofinansowania z prefinansowaniem oraz wnioski o dofinansowanie z najwyższego poziomu dofinansowania, zarówno bez prefinansowania jaki i z prefinansowaniem, można składać tylko przy udziale operatora programu Czyste Powietrze, przez konto grupowe operatora w systemie GWD:

W celu złożenia wniosku w systemie GWD operator wypełnia wniosek danego wnioskodawcy na swoim koncie grupowym w systemie GWD i wnioskodawca podpisuje ten wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz wniosek jest przesyłany przez operatora automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
Wniosek składany w postaci papierowej – jeśli wnioskodawca nie dysponuje podpisem elektronicznym, po wypełnieniu przez operatora na jego koncie grupowym w GWD wniosku danego wnioskodawcy, operator za zgodą wnioskodawcy zatwierdza wniosek w systemie aż do uzyskania statusu wniosku „oczekuje na złożenie”, a następnie drukuje ten wniosek z systemu GWD, wnioskodawca podpisuje go swoim odręcznym podpisem i dostarcza w postaci papierowej wraz z załącznikami w postaci papierowej (z wymaganymi podpisami) do właściwego WFOŚiGW. Wniosek w postaci papierowej złożony z oznaczeniem „wydruk roboczy” jest pozostawiany bez rozpatrzenia.

Weź bezzwrotne dofinansowanie na:

Wymianę kopciucha na nowe efektywne i ekologiczne źródło ciepła,
Modernizację lub wykonanie instalacji grzewczej,
Ocieplenie budynku,
Wymianę okien i drzwi,
Zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
Ocenę stanu energetycznego Twojego domu i wskazanie najlepszego rozwiązania (obowiązkowe w nowym programie: audyt i dokument podsumowujący audyt energetyczny oraz świadectwo charakterystyki energetycznej).

Zasady wydatkowania środków dotacji w programie Czyste Powietrze

Koszty w programie Czyste Powietrze powinny być ponoszone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami umowy dotacji, wymogami tego programu, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Przed zakupem materiałów budowlanych, takich jak np. okna, drzwi czy systemy grzewcze, a także usług, należy sprawdzić czy ich ceny nie są zawyżone w odniesieniu do cen i stawek rynkowych.

Zawyżone koszty mogą zostać uznane za nieuzasadnione, co może skutkować utratą dotacji lub konsekwencjami prawnymi. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) ma prawo i obowiązek kontrolować wydatki, analizować faktury i domagać się uzasadnienia poniesionych kosztów. W przypadku podejrzenia nieprawidłowości, sprawa może zostać zgłoszona do odpowiednich organów.

Złożenie wniosku o płatność

Przed złożeniem wniosku zapoznaj się z instrukcją wypełniania wniosków o płatność. Warto poznać ten dokument wcześniej, ponieważ:
to nie tylko instrukcja, jak wypełnić wniosek o płatność,
ale też podpowiedzi, jakie dokumenty należy przygotować do rozliczenia i co powinny one zawierać.
Po zrealizowanej inwestycji wniosek/ki o płatność (maksymalnie trzy) wypełnij w GWD, wydrukuj i złóż do właściwego WFOŚiGW.

Kilka wskazówek dotyczących faktur:

Faktury lub inne równoważne dokumenty księgowe powinny jasno wskazywać za jakie prace lub materiały są wystawione – powinny zawierać dane identyfikujące zakupione i zamontowane urządzenia, materiały, wyroby, np. producent, nazwa, model,
W zakresie kosztorysu szczegółowego prac i materiałów zużytych, WFOŚiGW weryfikując racjonalność wydatkowania środków, może zwrócić się do wykonawcy z pytaniem o specyfikację do faktury z wyszczególnieniem poszczególnych grup kosztów, żeby potwierdzić ich kwalifikowalność i wspominaną racjonalność,
Jeśli na fakturze widnieje zapis: forma płatności gotówka lub przelew, to należy dostarczyć dowód zapłaty, a jeśli jest zapis: zapłacono gotówką, to nie trzeba przedstawiać dowodu zapłaty.
Wnioski składane w ramach programu Czyste Powietrze rozpatrywane są przez WFOŚiGW właściwe dla lokalizacji budynku, w którym realizowane jest przedsięwzięcie,
Wniosek składany papierowo należy wysyłać do właściwego WFOŚiGW, który przyznał dofinansowanie,
Wnioski złożone do niewłaściwego terytorialnie WFOŚiGW lub NFOŚiGW nie będą rozpatrywane.


Wymagana dokumentacja do pobrania ze strony:
https://portal.wfosigw.lodz.pl/wymagana-dokumentacja-sciezka-przez-wfoigw

Proszę określić gdzie leży problem:
1 + 8 =
Link
1 + 8 =